Pusaloto projektas
Gegužės 6 dieną Pušalote pradeda darbą kūrybinės kraštovaizdžio architektų dirbtuvės, kurių darbo tikslas - aplink valstybės saugomo objekto statusą turinčią sinagogą, suformuoti viešąsias reprezentacines erdves kompaktiškai derančias su sinagogos pastatu. Kūrybinės dirbtuvės organizuojamos vykdant projektą „Pušaloto sinagogos vizualinės erdvės projektas“ kartu su Klaipėdos universiteto mokslininkais ir architektais. Šis projektas yra sudėtinė ilgalaikio projekto “Žydų tautos paveldo suformavimas ir įprasminimas Pušaloto mietelyje“ dalis.
Aplink sinagogą esanti rekreacinė zona nėra tinkamai sutvarkyta ir pritaikyta sinagogos matomumo, vertingųjų savybių išryškinimui , neparuošta jos reprezentacinė funkcija. Tolesniam tvarkymui reikalingi profesionalūs sprendiniai, architektūriškai subalansuotas vizualinis projektas, kurį ir ruoš profesionalių architektų grupė: prof. dr. Petras Grecevičius, doc. dr. Jonas Abromas, doc. dr. Daiva Verkulevičiūtė-Kriukienė, dokt. Aurelija Jankauskaitė ir kiti.
Kūrybinių dirbtuvių darbo rezultate bus paruošti sprendiniai, kuriuos įgyvendinus, gamtinė aplinka derėtų kaip neatskiriama sinagogos reprezentuojanti dalis; išplanavimas ir mažoji architektūra funkcionaliai atitiktų laisvalaikio parko paskirtį; sinagoga ir parkas būtų matomi kaip viena visuma, vienas kompleksas, vienas traukos objektas.
Projektą finansuoja Geros valios fondas, Pasvalio r. savivaldybė, Pušaloto bendruomenė; jis vykdomas glaudžiai bendradarbiaujant su Lietuvos žydų (litvakų) bendruomene.
Pušaloto prijektai
Klaipėdos universiteto kraštovaizdžio architektų kūrybinės dirbtuvės
Pušaloto miestelyje
2019.05.06 – 2019.06.11
D A L Y V I A I
Eil. Nr. |
|
Veiklos pobūdis |
Dalyvavimas kūrybinėse dirbtuvėse |
1 |
Prof. dr. Petras Grecevičius Atest. Nr. A 927, ATP 927 |
Kūrybinių dirbtuvių vadyba. Takų sistema, funkciniai ir vizualiniai ryšiai. Konceptualūs sprendiniai. Grupių darbo koordinavimas. |
2019.05.06 – 2019.06.10
|
2 |
Doc.dr. Daiva Verkulevičiūtė-Kriukienė Socialinės geografijos specialistė |
Sinagogos aplinkos būklės tyrimas natūroje. Vietovės dvasia. Galimybių / potencialo vertinimas. Mikroreljefas, vandenys, augalija, gretimybės, prieinamumas,… |
2019.05.06 – 2019.06.07
|
3 |
Doc. dr. Jonas Abromas Krašt. architektas |
Sinagogos aplinkos būklės vertinimas. Augalijos vertinimas. Tvarkymo idėjų generavimas.Brėžinių spausdinimas. |
Virt |
4 |
Lekt. Aurelija Jankauskaitė Krašt. architektė |
Projekto aiškinamojo rašto rengimas. Sinagogos aplinkos sutvarkymo projektinių sprendinių eskizavimas. Detalizavimas: funkcinis zonavimas, dendroplanas, gėlynai, poilsio aikštelės, rekreacinė įranga, memorialinė atminties vieta, smulkioji architektūra, stilistika, koloristika,… |
|
5 |
Lekt. Gintautas Jonkus Skulptorius |
Žydų kultūros įamžinimo paminklo eskizo parengimas. |
Pagal galimybes |
6 |
Lekt Dovilė Kalkė Architektė |
Sinagogos kultūrinio kraštovaizdžio sutvarkymo ir pritaikymo rekreacijai bei turizmui . Architektūrinės dallies koordinavimas. |
Konsultacijos kultūros paveldo tvarkymo metodikos klausimais |
8 |
KPAD studentė Karolina Gerikaitė |
Sinagogos aplinkos tyrimai, sutvarkymo projekto prengimas ir pateikimas. |
2019.05.06 – 2019.06.11 |
9 |
KPAD studentė Monika Vėliūtė |
Sinagogos aplinkos tyrimai, sutvarkymo projekto prengimas ir pateikimas. |
2019.05.06 – 2019.06.11 |
10 |
KPAD studentė Kamilė Vaičiūnaitė |
Sinagogos aplinkos tyrimai, sutvarkymo projekto prengimas ir pateikimas. |
2019.05.06 – 2019.06.11 |
11 |
KPAD studentė Kotryna Budvytytė |
Sinagogos aplinkos tyrimai, sutvarkymo projekto prengimas ir pateikimas. |
2019.05.06 – 2019.06.11 |
12 |
Prof. dr. Rimantas Balsys |
Mokslinės konsultacijos |
- |
Parengė prof. dr. Petras Grecevičius
Klaipėdos universiteto kraštovaizdžio architektų kūrybinės dirbtuvės
Pušaloto miestelyje
2019.05.06 – 2019.06.10
D A R B O T V A R K Ė
Eil. Nr. |
Savaitės diena |
Veiklos pobūdis |
Vieta ir laikas |
Atsakingas asmuo |
1 |
2019.05.06 |
Kūrybinių dirbtuvių dalyvių atvykimas. Apgyvendinmas ir pietūs. Susipažinimas su Pušaloto miesteliu ir sinagogos istorija. Bendruomenės lūkesčiai. Tvarkymo galimybės. Dviejų kūrybinių grupių sudarymas. |
Pušaloto seniūnija |
Bendruomenės pirmininkas Alvidas Kumpauskas
Petras Grecevičius |
2 |
2019.05.07 |
Sinagogos aplinkos būklės tyrimas natūroje. Vietovės dvasia. Galimybių / potencialo vertinimas. Mikroreljefas, vandenys, augalija, gretimybės, prieinamumas,… |
Pušaloto sanatorijos sklypas. 9.00-15.00 |
Petras Grecevičius Lekt. Dovilė Kalkė |
3 |
2019.05.08 |
Sinagogos aplinkos būklės tyrimas natūroje. Augalijos vertinimas. Tvarkymo idėjų generavimas, eskizavimas, pristatymas, diskusija,.. Takų sistema, funkciniai ir vizualiniai ryšiai. |
Sinagogos teritorijos sklypas, progimnazija. 9.00-15.00 |
Petras Grecevičius Doc. dr. Jonas Abromas Lekt. Dovilė Kalkė |
4 |
2019.05.09 |
Sinagogos aplinkos sutvarkymo projektinių sprendinių eskizavimas. Detalizavimas: funkcinis zonavimas, dendroplanas, gėlynai, poilsio aikštelės, rekreacinė įranga, memorialinė atminties vieta, smulkioji architektūra, stilistika, koloristika,… |
Progimnazija 9.00-15.00 |
Petras Grecevičius Lekt. Aurelija Jankauskaitė |
5 |
2019.05.10 |
Sinagogos aplinkos sutvarkymo projekto pagrindinių sprendinių vizualizavimas, brėžinių ir aiškinamojo rašto parengimas. |
Progimnazija |
Lekt. Aurelija Jankauskaitė |
6 |
2019.05.11 |
Sinagogos kultūrinio kraštovaizdžio sutvarkymo ir pritaikymo rekreacijai bei turizmui projekto pristatymas Pušaloto bendruomenei. |
Pušaloto seniūnija |
Bendruomenės pirmininkas Alvidas Kumpauskas
|
7 |
2019.06.21 |
Sinagogos aplinkos sutvarkymo projekto užbaigimas ir pateikimas. |
|
Bendruomenės pirmininkas Alvidas Kumpauskas |
P.S. Papildomos priemonės:
1. Paskaita bendruomenės nariams apie kraštovaizdžio tendencijas pasaulyje.
2. Ekskursijos studentams (Joniškėlio dvaro sodyba, kt.)
3. Kita,…
„Panoramos“ parduotuvės asortimente įžvelgiama nacistinė simbolika
Vilniaus prekybos centro „Panorama“ parduotuvėje „Aprangos galerija“ prekiaujama Didžiosios Britanijos drabužių linijos „Boy London“ drabužiais, ant kurių pavaizduotas logotipas – erelis, kaip du vandens lašai panašus į 1935 m. paties Adolfo Hitlerio inicijuotą simbolį.
Pasaulyje itin žinomo ir dėl sąsajų su nacių simboliu ilgai kritikuota anglų įmonės „Boy London“ produkcija Lietuvoje pradėta prekiauti prieš metus.
Stebisi neveiksnumu
Lietuvos žydų bendruomenės pirmininkė Faina Kukliansky stebėjosi, jog iki šiol Lietuvoje niekam neužkliuvo pardavinėjami „Boy London“ apdarai.
„Marškinėlių su minėta simbolika pardavimą Lietuvoje vertiname kaip įžeidimą ir nesusigaudymą istorijoje. Juk tai fašistinė simbolika, ją naudojant buvo išnaikinta milijonai žmonių. Be to, nepamirškime, marškinėliai skirti daugiausia jaunimui. Kas paneigs, kad tai formuoja jaunų žmonių pasaulėžiūrą?
Šimtai žmonių kasdien apsilanko prekybos centre, ir niekam neužkliūva tokia produkcija, tokios simbolikos naudojimas. Niekas neatkreipė visuomenės dėmesio, niekas neprašė prekių išimti iš prekybos. Kur atitinkamos institucijos, kur asmenys, turintys užtikrinti įstatymo dėl sovietų ir nacių simbolikos draudimo laikymąsi? Taip pat man įdomu, kur Lietuvos demokratinės partijos, kur mūsų europarlamentarai. Kodėl negirdime jų balso?“ – stebėjosi F. Kukliansky.
Anot jos, Lietuvos žydų bendruomenė apie šį atvejį pranešė policijai. Alfa.lt taip pat kreipėsi į policiją dėl patvirtinimo, ar šiuo atveju yra vaizduojama nacistinė simbolika. Pasak Lietuvos policijos Komunikacijos skyriaus vadovo Ramūno Matonio, pažeidimo neįžvelgta, nes po erelio kojomis nėra svastikos.
Hieraldikos ekspertas – kategoriškas
Alfa.lt susisiekė su hieraldikos ekspertu, Lietuvos herbo, Lietuvos Respublikos prezidento vėliavos ir šalies miestų herbų autoriumi Arvydu Každailiu.
„Jėgos ženklų liūtų ar erelių herbuose ir ženkluose gausu, tačiau nelygu, kokie jie. Čia matome, koks svarbus objekto dizainas, tai yra dailininko darbas, kuris tampa ideologijos nešėju. Šis atvejis yra akivaizdus pavyzdys.
Tai nacių simbolis, ir nesvarbu, kad jis šiek tiek panašus į Romos imperijos legionų SPQR ženklus. Pelno siekiantys (asmenys) neretai tuo neleistinai naudojasi, kad išsiskirtų ir gautų pelno. Tai būdinga ir Lietuvoje, kai bandoma naudoti valstybės herbą – nesvarbu, oficialų ar iš jo paveldo“, – teigė A. Každailis.
Svastikos demonstravimas pankų subkultūroje
„Boy London“ – itin žinomas prekių ženklas pasaulyje, kurio istorija siekia 1976 m. Iš pradžių šie apdarai masiškai išpopuliarėjo tuomet klestėjusioje pankų subkultūroje.
Aštuntajame dešimtmetyje tarp dalies Anglijos pankų įsivyravo mada ant drabužių vaizduoti svastikas kaip maišto simbolį, nors tuo ir nebuvo siekiama įžeisti žydų ar skatinti antisemitinių idėjų.
Londone gimusi drabužių linija „Boy London“ tapo alternatyvaus jaunimo ir saviraiškos laisvės simboliu, tačiau po kurio laiko atkreipė vietinių ir užsienio korporacijų dėmesį, kurios šiam prekių ženklui padėjo atverti kur kas platesnę rinką.
„Boy London“ netrukus tapo popkultūros dalimi. Drabužius išreklamavo tokios muzikos pasaulio įžymybės, kaip Eltonas Johnas, Rihanna, Rita Ora, Cher Lloyd, Kendrickas Lamaras, Jessie J ir kt. Prieš kelis dešimtmečius „Boy London“ apdarus dėvėjo ir dainininkė Madonna bei dailininkas Andy Warholas.
Svastikas aštuntajame dešimtmetyje buvo itin pamėgęs grupės „The Sex Pistols“ bosistas ir vokalistas Sidas Vicious. Jis taip pat yra minimas tarp „Boy London“ prekės ženklo populiarintojų.
Sid Vicious ir jo mergina Nancy Laura Spungen
Sid Vicious ir jo mergina Nancy Laura Spungen© „Facebook“
S. Vicious gyvenimo būdas buvo ekstravagantiškas. Muzikantas buvo kaltinamas savo merginos subadymu. Jis pripažino dūręs į savo mylimąją, tačiau tvirtino nenorėjęs jos nužudyti. Veliau jis kelis kartus mėgino nusižudyti, tačiau galiausiai, būdamas vos 21 metų, mirė nuo heroino perdozavimo.
Kita žinoma britų pankroko grupė „The Clash“ buvo atsisakiusi groti festivaliuose, kuriuose buvo žmonių, dėvinčių drabužius su svastikomis. Skirtingas požiūris į maištą priešino pankų subkultūros atstovus, nes vienas pagrindinių jos ideologinių motyvų yra kovoti su rasizmu ir socialine atskirtimi.
„Boy London“ drabužių kūrėjai ne kartą sulaukė priekaištų, jog tyčia pasirinko nacių simboliką, siekdami atkreipti dėmesį ir pasireklamuoti. Jie buvo raginami atšaukti kontroversiško simbolio naudojimą, tačiau kai atmetė tokį siūlymą, pasipiktinę žmonės skatino boikotuoti parduotuves, kuriose prekiaujama šiais apdarais.
2014 m. Didžiojoje Britanijoje atsinaujinus šurmuliui dėl „Boy London“, viena didžiausių šalies universalinių parduotuvių „Fenwick“ Londone panaikino šios drabužių linijos asortimentą.
„Boy London“ nepaisė pasekmių ir deklaravo, jog logotipas su ereliu neturi jokių sąsajų su Trečiojo reicho simboliu. Kompanijos atstovai tuomet tvirtino, jog sukurti tokį logotipą juos įkvėpė Romos imperijos legionų naudotas erelis, kuris, anot jų, simbolizuoja stiprybę. Taip pat buvo tvirtinama, jog marškinėliais su erelio simboliu siekiama žmones įkvėpti, o ne engti.
Vienas iš „Boy London“ įkūrėjų, Izraelyje gyvenantis Johnas Krivine, 1985 m. verslą perdavė savo kolegai Stephane'ui Raynorui. Britų žiniasklaidoje J. Krivine buvo užsiminęs, jog „visi žinojo, kad „Boy London“ buvo pokštas“.
„Nežinau, kam tas erelis priklausė – Romos imperijai, Amerikos indėnams, JAV ar Trečiajam reichui, tačiau jis atrodo šauniai“, – anuomet teigė J. Krivine.
Kitas „Boy London“ įkūrėjas S. Raynoras save buvo apibūdinęs kaip meno anarchistą, nebijantį pasekmių.
„Vienu metu norėjau kurti ir naikinti“, – yra teigęs S. Raynoras.
Parduotuvės atstovų teigimu, logotipas žmones suvienija
„Aprangos galerija“ beveik prieš metus „Boy London“ pristatė kaip karščiausią sezono naujieną.
„Atkeliauja naujiena, kuriai būtina tiesti raudoną kilimą. Į „Aprangos galeriją“ atskrenda „Boy London“, kurį jau įsimylėjo užsienio žvaigždės ir ryškiausi stileivos“, – buvo rašoma parduotuvės paskyroje feisbuke.
„Aprangos“ grupės komunikacijos vadovas Tadas Marčiukaitis tvirtino, jog „Boy London“ logotipas nesieja savęs su nacizmu bei atsiriboja nuo bet kokios rasinės ar religinės diskriminacijos.
„Šis logotipas simbolizuoja vienybę ir siekia sujungti dažnai atstumiamas kultūrines ir socialines grupes. Tai registruotas ir visame pasaulyje pripažintas prekės ženklas, kurio istorija prasidėjo 1976 m.
Vienas iš ženklo įkūrėjų – J. Krivine, iš Izraelio kilęs verslininkas. Logotipas sukurtas visame pasaulyje pripažinto menininko, muzikanto ir dizainerio Peterio Christophersono, kuris yra „Pink Floyd“ albumo viršelio „Dark Side of the Moon“ autorius“, – teigė T. Marčiukaitis.
Alfa.lt